Co znamenal pro švýcarský hodinářský průmysl rok 2023? Jaké trhy rostly nejvyšším tempem? A jak znějí nejzajímavější statistiky či trendy?

Po návratu na předpandemické hodnoty v roce 2021 pokračoval růst exportu švýcarských hodinek i rok následující. Rok 2023 na rostoucí tendenci opět plynule navázal a zažil poměrně masivní rozkvět. Švýcarský hodinářský sektor pokračoval v rapidním růstu jak v peněžním, tak kusovém vyjádření. Hodnoty se zastavily až na historických maximech. 

Následující data vycházejí z čerstvě zveřejněné zprávy Federace švýcarského hodinářského průmyslu (Federation of the Swiss Watch Industry – FHS), která vznikla v roce 1982. Sektor zaznamenal nárůst v peněžním objemu 7,6 % oproti roku 2022, konkrétně 26,7 miliard švýcarských franků (CHF). Z toho první pololetí se ukázalo jako citelně silnější, momentem od poloviny roku začalo postupně upadat. Náramkových hodinek továrny exportovaly fascinujících 16,9 milionů kusů (+ 1,1 milion kusů oproti roku 2022).

rl-navrh-bez-nazvu-31-.png
https://monochrome-watches.com/fhs-reports-record-year-for-swiss-watch-exports-as-exports-hit-26-7-billion-francs/

Za stoupající tendencí švýcarského hodinářského průmyslu stojí jakožto klíčový faktor růst celého odvětví s luxusním zbožím. Na pozadí tomu pomohlo na straně vstupů mohutné posilování lidských zdrojů. Hodinářský sektor ve Švýcarsku momentálně zaměstnává již přes 65 000 zaměstnanců, jak udává zpráva FHS.

Dle německé platformy Statista se luxusní kategorie hodinek nad 3000 švýcarských franků (1 CHF = 26,4 CZK, k 6. 3. 2024) podílela na růstu celkové hodnoty exportu 92 %. V kusovém vyjádření se na růstu s 83 % podílely hodinky v kategorii do 200 CHF (např. Omega MoonSwatch). Uvedeny jsou zde exportní velkoobchodní ceny.

Z hlediska světových trhů pohltily nejvíce exportu státy Asie (meziroční nárůst o 8,2 %) s ohromujícím podílem 49 %. Evropský region – na druhé příčce – vzrostl meziročně o 6,8 % na celkových 30 % podílu. Každoročně silné USA (s 15,6 %) přispělo k podílu celého amerického kontinentu nejvíce na celkových 19 %. Za zmínku ze všech světových států stojí kromě USA také Čína, která tvořila 10,3 % podílu na exportu. Avšak nejrapidnější meziroční nárůst si připisuje Hongkong (+ 23,4 %), kde za impulsem pro růst stojí především uvolnění bezpečnostních restrikcí týkajících se COVID-19. Dále v porovnání s rokem 2022 nejvíce rostl export do Austrálie s 14,4 % a také Spojených arabských emirátů s 12,2 %. Mezi první desítku se dostaly mimo jiné i ekonomicky silní hráči Evropy, jako jsou Velká Británie, Německo, Francie a Itálie. Z prvních 15 příček zažila relativní pokles podílu exportu oproti 2022 pouze Jižní Korea (- 7,3 %), která si i přesto udržela jistou 11. pozici. Důvod poklesu je připisován otevření bezcelního trhu na čínském ostrově Hainan poblíž Hongkongu, což umožnilo značný růst konkurenceschopnosti v dané oblasti.

d6-navrh-bez-nazvu-30-.png

Třípatrový butik Bucherer v New Yorku https://www.europastar.com/time-business/1004093007-bucherer-opens-its-flagship-shop-in-new-york.html

fg-872x580.jpg
https://monochrome-watches.com/fhs-reports-record-year-for-swiss-watch-exports-as-exports-hit-26-7-billion-francs/ 

Naváže rok 2024 na dynamiku posledních let? Experti se v optimistických scénářích rozhodně nepředhánějí, spíše volí pragmatický přístup a naznačují možné nastávající překážky. Geopolitické hrozby v podobě války nejen na Ukrajině a další možné eskalace konfliktů nevzbuzují přílišné nadšení z příštího období. Po konzistentním vzestupu by mohly tento vývoj ohrozit také makroekonomické ukazatele ekonomické nejistoty panující ve světě, které mají za následek snížení síly poptávky. Podle renomované americké společnosti Bain & Company, která se specializuje na manažerské poradenství, lze očekávat maximálně mírný růst celého trhu se soukromým luxusním zbožím oproti roku 2023, a to v řádu nižších až středních jednociferných procentních bodů. Pro dynamiku a vývoj trhu je stěžejní monitorovat jeho nejsilnější subjekty. Například zpráva skupiny Richemont z ledna tohoto roku uvádí za rok 2023 meziroční nárůst celkové hodnoty tržeb o 8 % na 15,8 miliard eur při konstantních směnných kurzech (4 % při skutečných směnných kurzech, *pouze za poslední 3 kvartály). Swatch Group uvádí růst o 12,6 % na 7,9 miliard CHF (resp. 5,2 %) a koncern LVMH růst o 3 % na 10,9 miliard EUR (pouze pro sekci hodinek a šperků).

Líbil se vám tento článek?
Sdílejte ho přátelům.

Další články