Tissot je švýcarská hodinářská značka s velmi bohatou historií, která má na svém kontě mnoho ikonických modelů. V osmdesátých letech však jeho vývojáři odhodili veškeré konvence a představili řadu s jednoduchým názvem RockWatch – zkrátka hodinky z kamene.
Tissot RockWatch (zdroj: Wikipedie)
Walliské Alpy – symbol Švýcarska a „dárce“ kamene (zdroj: Wikipedie)
Krušná sedmdesátá aneb trocha historie
Skupina SSIH, do které patřil i Tissot, se vlivem quartzové krize počátkem osmdesátých let dostala do vážných finančních problémů. Restrukturalizace, která dala vzniknout tehdy zcela nové společnost SMH (později přejmenované na Swatch Group), jejíž součástí je Tissot dodnes, však byla jen prvním krokem. Aby se hodinářský velikán odrazil ode dna, musel vyrobit takový model, který v hodinářském světě neměl obdoby.
Hodinky z kamene?
Tehdejší doba však ze zmíněných důvodů příliš nenahrávala složitým hodinářským komplikacím – rozhodoval styl a cena. Tissot se sice také chtěl přizpůsobit době, nehodlal však rezignovat na svou dlouho utvářenou identitu. Ernst Thomke, jeden z klíčových lidí skupiny SMH, v polovině osmdesátých let (údajně po jedné prohýřené noci) navrhl, že dobrým nápadem by mohly být hodinky s pouzdrem z kamene. Nápad byl zpočátku přijat rozpačitě, brzy se však rozjely vývojové práce.
Uložení strojku do pouzdra – zadní strana (zdroj: Wikipedie)
Dýnko hodinek (zdroj: Wikipedie)
Nadčasový design a architektura
Hlavním poznávacím znakem konečného návrhu hodinek je unikátní design, který však nerezignuje na funkčnost. Pro výrobu pouzdra byla u prvních kusů využita žula ze švýcarských Alp. Surová hornina byla nejprve vyfrézována z obou stran tak, aby do ní na jedné straně mohl být uložen strojek – zde konkrétně quartzový kalibr ETA 976.0. Na druhé straně pak bylo uchyceno sklíčko. Dýnko však již z kamene nebylo, zadní strana pouzdra byla zakryta kovovým obalem, který byl ke kamenné části pevně přišroubován. Takové řešení mimo jiné umožňovalo unikátní napojení řemínku (viz obrázek), které prodlužovalo životnost hodinek.
Originální kamenné náramky (zdroj: Hodinkee)
Tissot RockWatch (zdroj: švédský portál Vad är den värd)
Kromě standardního koženého pásku byl na výběr i unikátní kamenný náramek ladící s pouzdrem. Neméně zajímavé je provedení ručiček. Minimalistický design se obešel bez indexů i vteřinové ručičky, první modely se prodávaly se žlutou hodinovou a červenou minutovou ručičkou. Zvolené řešení jednak odkazovalo na barvy turistického značení v Alpách, zároveň zajišťovalo výbornou čitelnost. U některých pozdějších kusů měřily čas ručky v zelenomodré kombinaci. Aby byly hodinky skutečně pro každého, představil Tissot tři velikosti. Zákazník tak mohl volit mezi třemi průměry pouzdra – 23, 30 a 33 mm.
Oficiální propagační plakát – RockWatch (zdroj: Tissot)
Oficiální propagační plakát – PearlWatch (zdroj: Tissot)
Jak šel čas aneb životní data modelu
Odvážný projekt byl velkým riskem – celkové náklady činily přes třicet milionů franků. Na trh byly hodinky poprvé uvedeny na konci roku 1985, trochu netypicky v USA, kam se značka po delší době vrátila. V domovské zemi se model na pulty obchodů dostal v březnu 1986 s cenou 300 CHF. Díky promyšlené propagaci šly hodinky z kamene doslova na dračku. Později přibyly i další druhy nerostů – na zápěstí jste tak mohli nosit například alabastr, avanturín či sodalit. Komerční úspěch edice RockWatch inspiroval novou řadu Jewels of Nature, ve které Tissot experimentoval s dalšími materiály pouzder. Světlo světa tak spatřily například i hodinky vyrobené z perletě, dřeva, keramiky či osmnáctikarátového zlata. Obrovského prodejního úspěchu svého kamenného předchůdce, kterého se prodalo přes 800 000 kusů, však nedosáhly.
Dostupná cesta k historii na vašem zápěstí
Ačkoliv se nejedná o produkt tzv. vysoké hodinařiny, jeho historický význam je značný. Hodinky RockWatch totiž poprvé v historii sériově opustily zažitou představu o kovovém pouzdru hodinek, zákazník též za své peníze dostal unikátní provedení ciferníku. V neposlední řadě se tato řada výrazně podílela na záchraně značky – s trochou nadsázky můžeme říct, že i díky úspěchu RockWatch mohl Tissot pokračovat v inovacích, které vedly k dnešním ikonickým modelům, jako jsou PRX či T-Sport . I po téměř čtyřiceti letech tak RockWatch zůstává symbolem odvahy a kreativity značky.
RockWatch – jaspisové pouzdro (zdroj: Watch Wave)
RockWatch – pouzdro z barevné žuly (zdroj: Watch Wave)
Pokud byste si tento kus hodinářské historie chtěli pořídit na vlastní zápěstí, je příjemným bonusem, že se nejedná o drahou záležitost. Zachovalý žulový exemplář je na sekundárním trhu možné pořídit za přibližně čtyři tisíce korun, na vzácnější varianty (pouzdro z jaspisu či exempláře s vloženým korálovým číselníkem) v excelentním stavu a s originálním kamenným náramkem si nadšenec musí připravit alespoň dvojnásobek. Vyšší kupní cena však může být vyvážena potenciálním růstem hodnoty.