V loňském roce to bylo přesně 40 let, co tyto pestrobarevné a cenově dostupné hodinky poprvé spatřily světlo světa. Jednalo se svým způsobem o spásný produkt, který pomohl zachránit švýcarský hodinářský průmysl.
Hodinky Swatch představila v roce 1983 ve švýcarském Curychu skupina SMH (Swiss Corporation for Microelectronics and Watchmaking Industries Ltd – pozdější Swatch Group) jako odpověď na tzv. „quartzovou krizi“, kterou odstartovaly na přelomu 60. a 70. let bateriové hodinky z Japonska. V době, kdy byl trh zaplavován levnými bateriovými asijskými hodinkami, čelilo tradiční švýcarské hodinářské umění velikému problému. Trh se najednou přeorientoval, spotřebitelé začali na hodinky pohlížet jinak a tradiční mechanické hodinky, které sloužily svým majitelům po celý život, najednou začaly vytlačovat levné spotřební hodinky na baterii. Ty sice neměly trvanlivost mechanických hodinek, ale díky nízké ceně je nebyl v případě poruchy problém nahradit ihned novým kusem. Spousta menších švýcarských manufaktur tento nápor neustála a zanikla, ale silnější hráči na trhu se nově vzniklé situaci museli přizpůsobit a přijít s něčím novým a radikálním, co by bylo schopné asijským hodinkám konkurovat, a zachránit tak domácí hodinářský trh.
Byl to Nicolas G. Hayek, pozdější spoluzakladatel a CEO známé Swatch Group, který svým vizionářským přístupem pomohl zachránit švýcarský hodinářský průmysl. Hayek, který byl švýcarskými bankami pověřen, aby dohlédl na likvidaci dvou švýcarských hodinářských společností ASUAG a SSIH, vycítil příležitost restrukturalizovat společnost a zároveň zefektivnit dosavadní výrobní procesy. Pochopil také, že je potřeba quartzovou revoluci přijmout a adaptovat se, a ne jí vzdorovat a bojovat proti ní. Tehdejší CEO společnosti ETA, vyrábějící hodinkové strojky, Dr. Ernst Thomke představil Nicolasi Hayekovi svou revoluční myšlenku nových hodinek, které budou jednoduché a vyrobené z do té doby nepoužívaných inovativních materiálů. Hodinky, které zároveň budou levné na výrobu a budou moci být vyráběny v masovém měřítku, tedy i za příznivou cenu pro spotřebitele. Hodinky, které opět vrátí otěže hodinářského průmyslu do švýcarských rukou.
Výsledkem projektu, za kterým stáli inženýři Elmar Mock a Jacques Müller, se staly hodinky vyrobené z jednodílného plastového pouzdra, jehož dno zároveň sloužilo jako základová deska pro uchycení quartzového strojku. Veškerý počet součástek strojku byl zredukován na pouhých 51 dílků oproti dříve používané zhruba stovce součástek. Poslední výzvou, která nyní stála před spuštěním sériové výroby, byl problém, jak hodinky po designové stránce učinit atraktivními, aby vynikly a nevypadaly všechny stejně.
Kreativní tým designérů v čele s Marlyse Schmidem a Bernardem Müllerem tak kromě vytvoření samotného loga značky, které se díky zakomponování bílého kříže na červeném pozadí hrdě hlásilo ke svému švýcarskému původu, představil i první odvážné pestrobarevné varianty hodinek. Ikonickým se dnes již stalo i jimi navržené 34mm pouzdro se dvěma typickými výstupky mezi nožičkami zesilující uchycení řemínku k samotným hodinkám. Výměna baterie byla pro uživatele také vymyšlena jednoduše. Stačilo pouze, například mincí, pootočit na zadní straně hodinek víčko s podélnou drážkou, vybitou baterii vyměnit a zase pootočením víčko uzavřít.
Tento nový revoluční produkt, který byl Nicolasem Hayekem a Ernstem Thomkem vnímán jako vhodný doplněk pro klienty k jejich tradičním hodinkám, dostal z tohoto důvodu název Swatch (Second Watch). Idea byla taková, že tak jako lidé rádi střídají a kombinují oblečení a různé styly outfitů, nezůstanou u jednoho stylu hodinek a koupí si vícero Swatch hodinek ke střídání.
Tyto neokoukané, odvážné, hravé hodinky všemožných barev a stylů, které v době svého uvedení stály přibližně 40–50 švýcarských franků, se staly velice brzo fenoménem. Úplně první představená kolekce čítala 12 různých modelů. Značka marketingově cílila zejména na mladé lidi a přistupovala k hodinkám jako k módnímu doplňku. Reklama na hodinky Swatch byla hlasitá, pestrá a poutavá. Stejně tak hodinky Swatch nebyly nabízeny pouze v klasických hodinářstvích a klenotnictvích, jak bylo doposud běžné, ale jejich prodej se přesunul i do obchodních domů. V 80. letech značka vytvořila základní kolekci o zhruba 24 modelech, kterou ponechala v nabídce jeden nebo dva roky, a do toho, podobně jako tomu bývá u módy, představovala sezónní kolekce podle ročních období. Značka dále představovala různé limitované edice nebo edice vytvořené ve spolupráci s různými slavnými umělci. To vše odstartovalo u spousty zákazníků jev, který je dnes v oboru běžný, a sice sběratelství hodinek. Pro spoustu lidí se hodinky Swatch zkrátka staly vášní, ne-li posedlostí.
Popularita hodinek Swatch odstartovaná v 80. letech pokračovala i během let devadesátých. Kolem roku 1992, tedy ani ne 10 let od představení, značka dosáhla milníku 100 milionů vyrobených kusů hodinek. Přestože se během 90. let pomalu na trh začaly vracet luxusní mechanické hodinky a jejich obliba u spotřebitelů rostla, quartzové hodinky dále dominovaly hodinkovému byznysu. Swatch však nesměl usnout na vavřínech a musel neustále přemýšlet nad novými projekty a inovacemi, které by mu pomohly posouvat se dál před ostatními dotahujícími se značkami. Kromě rozšiřování portfolia modelů o další řady, jako byla slavná Irony, která do hodinek zakomponovala kovy jako ocel a hliník, nebo řada Skin, která se se svými ani ne 4 mm silnými pouzdry stala nejtenčí kolekcí hodinek, Swatch uvedl na trh v roce 1991 své první automatické hodinky v kolekci Automatic.
Pořád se jednalo o cenově velmi dostupné hodinky s cenovkou okolo 85 dolarů, čemuž samozřejmě odpovídalo i celkové zpracování a povrchová úprava automatického strojku. Jednalo se o základní strojek ETA 2842 s 23 kameny bez „hacking seconds“ funkce, složený z lisovaných součástek namísto strojově obráběných a s některými díly v plastovém provedení. Tímto krokem však značka Swatch dokázala přiblížit kouzlo mechanických hodinek enormnímu počtu zákazníků za bezkonkurenční cenu. Plastové sklíčko na zadní straně pouzdra umožňující průhled na strojek toto kouzlo jenom umocnilo.
V roce 2013 značka Swatch oslavila 30 let výročí svého vzniku představením hodinek s označením Sistem51. Jejich podstatou byl jednoduchý, ale geniální nápad – automatický strojek obsahující pouhých 51 součástek, které byly všechny ukotveny na jediném centrálním šroubu. Tyto hodinky, které byly vyráběny na speciální plně automatizované montážní lince, se navíc pyšnily rezervou nátahu úctyhodných 90 hodin.
Firma Swatch za dobu své existence vyrobila mnoho různých modelových řad s nespočtem vzorů a prodala stovky milionů kusů hodinek. Je však otázkou, zda někdy způsobila celosvětově větší humbuk než v roce 2022, kdy představila nečekaný a v jistém ohledu i kontroverzní projekt ve spolupráci se značkou Omega (Ω X Swatch).
Uvedení modelové řady nazvané MoonSwatch, odkazující na slavné Omega Speedmaster Moonwatch, které jsou skutečnou legendou mezi chronografy a které si vydobyly titul prvních hodinek na Měsíci a hodinek, které jsou do dnešního dne certifikovány agenturou NASA pro EVA mise (Extravehicular Activity, neboli výstup a pohyb ve volném vesmíru), bylo pro spoustu lidí překvapujícím a nečekaným krokem. Pestrá kolekce MoonSwatch čítající 11 modelů věnovaných všem 8 planetám sluneční soustavy, Plutu, Měsíci a Slunci se setkala okamžitě s enormní vlnou zájmu.
S hodinkami MoonSwatch zároveň firma Swatch představila nový revoluční materiál, ze kterého byly hodinky vyrobeny. Jednalo se o tzv. biokeramiku – kompozitní materiál obsahující dvoutřetinový podíl keramického prášku z oxidu zirkoničitého a třetinu biologického materiálu odvozeného z ricinového oleje. Tento kompozit dal hodinkám pevnost a odolnost, ale zároveň lehkost, jemnost na dotek a dobré tepelné vlastnosti.
Představení hodinek MoonSwatch je i po dvou letech stále velice kontroverzním tématem a málokteré hodinky za poslední dobu asi dokázaly rozdělit hodinkovou komunitu tak dokonale jako právě tyto. Ortodoxním fanouškům známých vesmírných chronografů od Omegy tento počin pošlapal jejich legendu a 26. března 2022, v den představení, tito pravděpodobně upadli do němého úžasu nad tím, co se to právě stalo. Vždyť najednou za nějakých v přepočtu cca 7 tisíc korun kdokoliv mohl nosit, pravda v poněkud odlehčené verzi, tento legendární chronograf. Hodinky, které na svém ciferníku a pásku nesou slavnou značku Ω a nápis Speedmaster! Kdo by to nebral. Nejkonzervativnější a zároveň nejvěrnější své předloze je verze věnovaná Měsíci nazvaná „Mission to the Moon“, zbytek kolekce se nese v pestrých hravých barvách. Šílenství, které tyto hodinky způsobily nejen v rámci hodinkové komunity, bylo však neskutečné. Přestože značka komunikovala, že se nejedná o limitovanou produkci a hodinky budou normálně dostupné, enormní nápor zájmu násobně překonal množství nabízeného zboží, takže i samy butiky musely začít omezovat počet prodaných kusů hodinek na hlavu. Počet prodejních míst byl a dodnes je také limitován a vyhraněn pouze na pár vybraných lokací. Zákazníci toužící po těchto hodinkách tedy často nocovali před butiky a stáli dlouhé mnohahodinové fronty, aby si svůj vysněný kus ukořistili. Tak, jak tomu bývá u jakéhokoliv jiného zboží, kde poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku, začali lidé s těmito hodinkami obchodovat a přeprodávat je za několikanásobně vyšší ceny. U určitých barevných variant se tak na internetu chvíli po představení nabízely k prodeji za částky nejen v desetitisících korun, ale dokonce za hranicí několik set tisíc.
V roce 2023 značka Swatch svoje kroky zopakovala a představila další kolaboraci, tentokrát se značkou Blancpain. Model nazvaný Scuba Fifty Fathoms, odkazující na slavné Blancpain Fifty Fathoms, které se prezentují jako vůbec první potápěčské hodinky světa, byl nyní představen v celkem 5 různých barevných provedeních odkazujících na 5 světových oceánů. Do biokeramického pouzdra hodinek byl však v tomto případě zabudován mechanický strojek Sistem51, kvůli čemuž i pořizovací cena hodinek oproti původním MoonSwatch narostla o několik tisíc korun. Divoké barevné varianty hodinek také nebyly zvoleny zcela nahodile. Každá z verzí pojmenovaná po jednom oceánu je provedena v barvě mořského plže, který v daném oceánu žije. Jeho obrázek je pak zhotoven i na zadní straně na rotoru hodinek.
I když značka Swatch v případě Scuba Fifty Fathoms již nedosáhla takového pobláznění hodinkové společnosti jako v případě MoonSwatch, podařilo se jí v obou případech zažehnout zájem veřejnosti o luxusnější značku z této kooperace, tedy Omegu a Blancpain. Například prodeje „skutečných“ Omega Speedmaster Moonwatch od představení biokeramických MoonSwatch vzrostl celosvětově celkem o 50 %. Z obchodního hlediska byl tento krok tedy výhodný pro obě značky. Můžeme tedy napjatě očekávat, jaké další výtvory si pro nás značka Swatch do budoucna připraví a koho přizve k sobě do party.