Výrobců legendárních B Uhren bylo jen pět. Na dlouhá desetiletí se na ně zapomnělo, ale nyní zažívají comeback.
Aktuální kolekce LACO Fliegeruhr Saarbrücken Erbstück – nové hodinky ve vzhledu starých obnošených (Zdroj: LACO)
Velká pětka
Výrobců B-Uhren bylo pouze pět, čtyři místní německé firmy a jedna švýcarská.
A. Lange & Söhne – známá německá manufaktura, která se podílela již na samotném vývoji prvních prototypů B-Uhren. Pro své B-Uhren používala svůj vlastní velký kalibr 48 a později kalibr 48.1.
Wempe – další německý výrobce, který vyrobil velké množství B-Uhren. Nejprve používal strojek z Glashütte (Cal 43.1 Präzisionsuhren e.G.m.b.H.), později švýcarský strojek Thomen (Cal. 31).
Lacher & Company / Durowe (nyní Laco) – opět německá firma (spíše spojení dvou firem), která pro své hodinky používala vlastní strojky Durowe (cal. 5).
Walter Storz (nyní Stowa) – poslední z domácích firem. Pro své B-Uhren používala švýcarský strojek Unitas cal. 2812.
IWC Beobachtung Uhren z roku 1940 – Baumuster A (Zdroj: IWC)
IWC – jediná firma ze Švýcarska. Jejich hodinky byly osazeny kalibrem 52T S.C.
Pikantní je, že IWC dodávalo oběma válečným stranám, jak ose zla, tak i spojeneckým silám. Zatímco pro Německo vyrábělo IWC obří hodinky o průměru 55 mm, druhá strana používala modely o průměru pouzdra 38 mm označené jako MARK, které vycházely ze Special Pilot’s Watch ref. 436 (nyní často označovány jako “Mark IX”).
Aktuální kolekce LACO Fliegeruhr Dortmund (Zdroj: LACO)
Výroba B-Uhren samozřejmě skončila porážkou německých vojsk a na tento typ hodinek se na dlouho zapomnělo. Koncem minulého století ale došlo k oživení některých povedených modelů a konceptů hodinek poraženeckých vojsk. Jedním z hezkých příkladů je obnovení značky PANERAI (hodinky italských žabích mužů). Naštěstí se nezapomnělo ani na koncept B-Uhren.
Novodobá kolekce IWC Big Pilot – IW500901 (46,2mm) navazující na design B-Uhren (Zdroj: Karussell)
Znovuzrození v podání IWC
Asi nejznámějším oživením byl v roce 2002 uvedený model IWC The Big Pilot Watch, ref. 5002. Hodinky měly základní rysy B-Uhren: matný černý číselník, trojúhelník na 12. hodině, výrazné číslice a zejména velkou korunku. Hodinky se vůči původní verzi zmenšily, ale i tak měly impozantní průměr 46,2 mm. Novinkou bylo použití automatického in-house kalibru 5001 se sedmidenní rezervou nátahu (šlo o jeden z prvních automatických kalibrů s týdenní rezervou nátahu).
IWC Big Pilot’s Watch Ref 5002 z roku 2002 (Zdroj: IWC)
Designovou inovací byla identifikace rezervy nátahu značená ve dnech (1 až 7) na pozici 3. hodiny.
Hodinky vzbudily velký zájem a od té doby vznikla u IWC samostatná modelová řada Big Pilot, která kromě střídmého provedení zahrnuje i verze s mnoha komplikacemi. Známou českou osobností, která si IWC Big Pilot oblíbila, byl Karel Schwarzenberg, který je nosil velmi pravidelně.
Novodobá kolekce IWC Big Pilot (43 mm) navazující na design B-Uhren (Zdroj: IWC)
Bohužel to nejsou hodinky pro každé zápěstí, protože průměr 46,2 mm a výška 15,2 mm nesedí na menší ruku. Proto v květnu roku 2021 IWC zavedlo do výroby i menší model o průměru 43 mm, bez identifikace rezervy nátahu (tzn. grafikou číselníku podobnější původním B-Uhren – Baumuster A).
STOWA
Svou řadu potomků B-Uhren má i firma STOWA, která vsadila na designově upravená pouzdra a mírně změněný font arabských číslic při zachování základních rysů B-Uhren. Hodinky jsou dostupné ve velikostech 36 mm až 43 mm, v provedení Baumuster A i Baumuster B.
Aktuální kolekce STOWA navazující na design B-Uhren – Flieger Klassik 40 Automatik (Zdroj: STOWA)
LACO
Nejrozsáhlejší nabídku B-Uhren má aktuálně firma LACO. Najdete u nich několik tvarů pouzder, přičemž provedení Original je velmi věrné předloze, včetně označení FL23883 na boku a BEOBACHTUNGSUHR na dýnku.
Dýnko hodinek LACO Fliegeruhr Dortmund věrné původní předloze (Zdroj: LACO)
Široká je i nabídka velikostí pouzder, která jsou dostupná v rozměrech 39, 42, 45, a dokonce i v původním rozměru 55 mm.
Velmi zajímavá je také edice LACO Erbstück, u které jsou hodinky uměle poškozeny, takže velmi zdařile navozují dojem, že jde o staré a opotřebované hodinky. Všechna provedení obsahují obě verze číselníku, provedení Baumuster A i Baumuster B.
Návrat konceptu řemenů
Oživen byl také koncept pilotních řemenů, takže pokud má hodinkový nadšenec zájem mít B-Uhren na řemenu se stejným konceptem jako váleční navigátoři, stačí si jen vybrat barvu a materiál.
Letecký řemen RIOS Navigator z buvolí kůže (Zdroj: Vít Černý a StrapShop)
Zajímavý detail
Pozorný čtenář postřehl, že žádné z původních B-Uhren ani většina jejich novodobých následovníků často nemají na číselníku logo výrobce (výjimku tvoří nové modely IWC).
Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar Edition “Toto Wolff x Mercedes-AMG Petronas Formula One™ Team” (Zdroj: IWC)
B-Uhren byly legendou, která se nesmazatelně zapsala do historie hodinářského designu. Z popularity jejich designu mezi milovníky hodinek těží nejen část velké pětky (původní váleční výrobci B-Uhren), ale také spousta dalších výrobců. V nabídce je nepřeberné množství tvarů pouzder, velikostí a případných dodatečných komplikací ve všech cenových i kvalitativních hladinách. V poslední době se i v této oblasti experimentuje s materiály pouzder (bronz, keramika…) a dodatečnými komplikacemi.