Možná vás překvapí, že zde píšeme o automobilu. Důvodem je, že společnost Bugatti-Rimac přišla před nedávnem s něčím zcela nečekaným. Koncepce vozu skrývá moderní, technologický přístup v kombinaci s ryze konzervativními prvky. Nový model Tourbillon nazvaný dle hodinářské komplikace má symbolizovat přesnost a precizní řemeslné zpracování. Novinka uvnitř dokonce ukrývá plně funkční hodinářský mechanismus.
(zdroj: Bugatti Newsroom)
(zdroj: Bugatti Newsroom)
(zdroj: Bugatti Newsroom)
DNA modelu Tourbillon
Po nástupu Mateho Rimaca na pozici CEO nově vzniklé společnosti Bugatti-Rimac se veřejnost a fanoušci značky Bugatti strachovali o budoucí vývoj společnosti. Čistě elektrický pohon však prozatím zůstává vyhrazen pouze pro vozy Rimac. Sám generální ředitel veřejně prohlásil, že zákazníci preferují vozy se spalovacím motorem. Do nového Bugatti se tudíž propsalo konzervativní DNA doplněné o inovativní technologie. Výsledný produkt tak nabízí ve formě plug-in hybridu kombinaci charismatického benzinového šestnáctiválce doplněného o vlastnosti elektromotorů. Cílem projektu bylo vytvořit autentický produkt, který překypuje nadčasovostí, aniž by zaostával za soudobou konkurencí. A to se povedlo náramně.
Bugatti umí perfektně skloubit výkon s komfortem. (zdroj: Bugatti Newsroom)
Vývoj velkolepého projektu zabral 4 roky. (zdroj: Bugatti Newsroom)
Nechybí ani ikonické dvoubarevné schéma laku. (zdroj: Bugatti Newsroom)
Hodinářský element
Zcela unikátní a neočekávaný prvek, který přilákal celosvětovou pozornost, nalezneme v luxusně pojatém interiéru. Jedná se o trojici budíků inspirovaných vysokou švýcarskou hodinařinou. V Bugatti-Rimac se rozhodli jít proti proudu a namísto rychle stárnoucích obrazovek vsadili na tradici a kvalitní ruční práci. Nároční zákazníci přesně takový krok oceňují a vyžadují.
VDO, Jaeger či Veglia dodávali dříve budíky do prémiových vozů. (zdroj: danielmartinek.cz)
U příležitosti představení novinky vytvořila značka Jacob & Co. stejnojmenný model. (zdroj: Forbes)
Vacheron Constantin nedávno vytvořil integrované hodiny pro vůz Rolls-Royce Droptail. (zdroj: Hodinkee)
Budíky fungují převážně na analogovém principu a jsou plně mechanické. Digitálně jsou pro optimální čitelnost zobrazovány pouze aktuální rychlost a převodový stupeň. Trojici budíků se skeletonovanou architekturou tvoří titan a safírové sklo. Vývoj a výrobu zajištuje švýcarská firma Concepto Watch známá svou expertízou v oblasti hodinářských strojků. Ve spolupráci s Bulgari například produkuje strojek pro nejtenčí hodinky světa – model Octo Finissimo Ultra COSC.
Tachometr je cejchovaný až do 550 km/h. (zdroj: vše Bugatti Newsroom)
Plovoucí středovou konzoli z hliníku pokrývá safírové sklo. (zdroj: vše Bugatti Newsroom)
Trojice budíků se skládá z více než impozantních 600 součástek a zdobí je vsazené rubíny. Nalevo nalezneme ukazatele teploty oleje a chladicí kapaliny spolu s aktuální hladinou paliva. Nechybí ani překvapivý analogový ukazatel nabití baterií. Napravo zaujímá své místo ukazatel aktuálního výkonu – zvlášť pro elektrické ústrojí a spalovací motor. Dominantní centrální pozici zabírá tachometr spojený s otáčkoměrem na vnitřní kružnici. Dvojice ručiček tak dokonale připomíná číselník hodinek. Bugatti slibuje okamžitou reakci budíků.
Design, motor a dostupnost
Novinka si zachovává charakteristické znaky Bugatti – při pohledu zepředu se vyjímá tradiční maska ve tvaru podkovy a při pohledu z boku ikonický tvar písmene C za dveřmi. Designéři dokázali i přes použití výraznějších aerodynamických prvků zachovat elegantní proporce. Jádro vozu tvoří nově vyvinutý atmosféricky plněný V16 o objemu 8,3 litru. Majiteli poskytuje rovných 1000 koní, dalších 800 dodává trojice elektromotorů. Tourbillon váží i přes využití celokarbonové karoserie téměř 2 tuny. Při pohledu na hodnoty zrychlení 0–100 za 2 sekundy, 0–200 za 5 sekund, 0–300 za 10 sekund a 0–400 za 25 sekund se běžnému člověku zatočí hlava. Maximální rychlost se zastaví až na závratných 445 km/h. Vůz bude vyroben v limitovaném počtu 250 kusů a veškeré kusy již našly své zákazníky, a to i přes astronomickou cenovku 3,8 milionu euro. Produkci spustí společnost až v roce 2026.
Středová linie procházející celým vozem čerpá inspiraci u modelu Type 57 SC Atlantic. (zdroj: Bugatti Newsroom)
Nový motor nahradil starší osmilitrový W16 osazený čtyřmi turby. (zdroj: Bugatti Newsroom)
Nechybí aktivní aerodynamika zahrnující například zadní křídlo. (zdroj: Bugatti Newsroom)
„Krása, výkon a luxus tvořily plán Tourbillonu. To, co jsme vytvořili, je vůz, který je elegantnější, emotivnější a luxusnější než cokoli před ním.“ – Mate Rimac
Novinka je v porovnání s Chironem delší o necelých 7 cm a nepatrně nižší. (zdroj: Bugatti Newsroom)
Tourbillon se oproti svému předchůdci vyznačuje sportovnější, nižší a prodlouženou siluetou. (zdroj: Bugatti Newsroom)
Exotický nádech dodávají vozu nové, nahoru se otevírající dveře. (zdroj: Bugatti Newsroom)