Nekonvenční, odvážné, vystupující z řady. V roce 1972 šokovaly svět přelomové hodinky Audemars Piguet Royal Oak, a to nejen svým radikálním vzhledem, ale i extrémní cenou. Postupem času si vydobyly zcela výsadní postavení nejen ve světě hodinařiny, jejich vliv totiž přesahuje i do řady jiných oblastí. Jaký je příběh jejich vzniku a co je tvoří tak výjimečnými? To vše se dozvíte níže, v pokračování se příště zaměříme na podkolekce Offshore a Concept.

Pozadí vzniku

Společnost Audemars Piguet se v šedesátých letech minulého století nacházela poměrně v rozkvětu – vzestupná tendence se týkala objemu produkce, tržeb i počtu zaměstnanců. Neustálé zvyšování produkce však znamenalo nutnost změny distribuční sítě, což tehdy pro relativně malou firmu ze zapadlé švýcarské vesnice Le Brassus představovalo náročný úkol. Ředitel Georges Golay dlouze a trpělivě vyjednával podmínky spolupráce s tehdy největším švýcarským producentem hodinek SSIH, který vlastnil 20 značek a 15 000 maloobchodních poboček a v rámci které 7000 zaměstnanců produkovalo 4,6 milionů hodinek ročně. V jejich zájmu měla spolupráce přinést chybějící luxusní značku v hierarchii ještě výše, než se nacházela Omega.

Zrození legendy

V dubnu 1970 se konal hodinářský veletrh Basel Fair – jednalo se o průsečík hodinářských značek a jejich zástupců, kteří měli možnost předat si názory, trendy a vize. Stěžejní roli hrála také tvorba předobjednávek na nové modely, a právě u této příležitosti přišli zástupci SSIH za ředitelem AP Golayem s požadavkem vytvořit zcela nový model. Na trhu jim totiž chyběl tento typ hodinek. „Požádali nás, abychom navrhli ocelové náramkové hodinky v souladu s tehdejším životním stylem. Měli jsme za úkol vytvořit model spojující sportovního ducha s nádechem elegance, který by se hodil do večerního prostředí i pro denní aktivity tehdejších majitelů.” I přes značný risk a řadu protiargumentů následoval Golay svou intuici a vycítil potřebu přijít konečně s něčím revolučním. S finálním rozhodnutím mu pomohl kontext nejasností, změn a příležitostí tehdejšího období. Tradiční pilíře švýcarského hodinářství se silně chvěly a průmysl se začal nacházet v existenčním ohrožení – quartzová krize od roku 1969 konkurovala zavedeným firmám přílivem levných hodinek na baterii.

Náročným úkolem pověřil Golay nezávislého hodinkového designéra Géralda Gentu, který se značkou úspěšně spolupracoval již od padesátých let. Jeho vize souzněla perfektně s přístupem a DNA Audemars Piguet. 11. dubna 1970, den před začátkem veletrhu, obdržel „hodinářský Picasso” – jak se Gentovi přezdívalo – zprávu od Golyae: „Pane Gento, máme distribuční společnost, která nás požádala o ocelové sportovní hodinky, které nebyly nikdy dříve stvořeny – a náčrt jejich vzhledu potřebuji již zítra ráno.” Genta zvládl návrh za pouhou jednu noc přivést k životu. Ačkoliv se nejedná o potápěčské hodinky, při jejich tvorbě využil námořní tematiku – osmiúhelníkový tvar lunety měl představovat potápěčskou helmu, kterou zahlédl jako dítě na Ženevském jezeře. Číselníku propůjčil tón temně modré barvy s broušeným efektem. Název Royal Oak pravděpodobně odkazuje na lodě Královského námořnictva Velké Británie nesoucí tento název. Mezi další výtvory Genty patří například Patek Philippe Nautilus, Universal Genève Polerouter či Cartier Pasha. Významně také upravil design IWC Ingenieur a Omega Constellation.

Složité začátky

Velkolepé představení hodinek se konalo 15. dubna 1972. Přijetí novinky veřejností se zprvu zdálo být poněkud vlažné – doposud nevídaný design se jevil jako šokující. Revoluční provedení hodinek prakticky založilo novou kategorii luxusních sportovních hodinek. Dříve byli nároční zákazníci zvyklí nosit spíše oblekové hodinky. Další šok představovala extrémně vysoká cena – hodinky se při svém uvedení na trh staly dokonce dražšími než zlaté Patek Philippe Calatrava či Rolex Submariner (zde dokonce násobně) – již tehdy za Royal Oak zákazníci zaplatili 3650 švýcarských franků. Do té doby nejdražší ocelové hodinky stály pouze 850 eur. Trvalo dlouhé tři roky, než se první série 1000 kusů vyprodala. Problémy navíc zažíval i proces výroby – například s ocelovým tahem o 154 součástkách. 

Status ikony

Chytlavý marketing, rostoucí blahobyt a změna trendů v módním světě pomohly zlepšení prodejů, které se od té doby téměř každý rok zvyšovaly. Trend podobně pojatých hodinek dále následovaly Patek Philippe Nautilus, Vacheron Constantin Overseas či Girard-Perregaux Laureato. Sázka na nejistotu nakonec všem zúčastněným vyšla. Dnes leží celá kolekce hrdě v jádru portfolia značky a stal se z ní středobod vysoké hodinařiny. Rozpoznatelný design spolu s puncem unikátnosti a exkluzivity vytvořil z Royal Oaků naprostou kulturní ikonu mající dalekosáhlý přesah do řady jiných odvětví. Lidé je oceňují nikoliv pouze jako hodinky, ale i jako magický předmět. Model Royal Oak nekopíroval ostatní, naopak hrdě a odvážně definoval nový směr. Sám Genta v roce 1992 pravil: „Ty, můj Royal Oaku, mistrovské dílo vyrobené řemeslníky z Le Brassus, jsi kouzelnou realizací mého dětského snu.”

Dnes jeho designérské prvky spatříme například na hodinkách Tissot PRX, A. Lange & Söhne Odysseus nebo Chopard Alpine Eagle.

Čím se hodinky vyznačují?

Čistý design protkaný poutavými detaily. Tradiční, přesto nadčasový. Průlomový a nenapodobitelný design legendárního modelu Royal Oak nelze zaměnit s žádným jiným produktem. Bystré oko již z dálky dokáže identifikovat jeho jedinečné prvky. V hlavní roli se zde vyjímá pouzdro ve tvaru „tonneau” osazené hranatou osmiúhelníkovou lunetou. Do ní je vsazených celkem osm šroubků s odhalenou šestiúhelníkovou hlavičkou, stejný počet úhlů má i korunka. Charakteristický číselník tvoří specifický strukturovaný vzor „tapisserie”. Uhlazený dojem celku poté navozuje integrovaný tah s výrazným postupným zúžením a drobnými mezičlánky. Tyto promyšlené elementy tvoří snadno rozpoznatelné DNA hodinek Royal Oak. Značka je skrze postupné evoluce dotahuje k naprosté dokonalosti.

Royal Oak 5402ST (1972)

Zde to vše začalo. 39milimetrové pouzdro – na tehdejší dobu velké – působilo v reálném světě díky svým hranám ještě větším dojmem. Fascinující tloušťka pouzdra 7 milimetrů uvnitř skrývala strojek Caliber 2121 se zlatým rotorem postavený na základě strojku 920 od Jaeger-LeCoultre. První série, zvaná A, čítala 1000 kusů, navazovalo na ni několik dalších o stejném počtu. Tato reference vydržela v produkci celou dekádu. Později získala název Jumbo, kterým se dodnes honosí výroční edice (následovaly již čtyři další generace). Pro mnohé zde proporce ideálně lahodí oku, designér Gérald Genta tehdy trefil symetrii dokonale. Dnes se mezi sběrateli jedná o náležitě ceněný kousek dosahující hodnoty v řádech až několika milionů korun. Původní model Jumbo nosil na svém zápěstí Alain Delon, hodinky můžeme spatřit ve snímcích Slovo policajta a Jako bumerang.

Líbil se vám tento článek?
Sdílejte ho přátelům.

Další články